Szkoła Podstawowa nr 32 im. Floriana Kaji z Oddziałami Sportowymi i Dwujęzycznymi

ul. Bałtycka 59, 85 - 707 Bydgoszcz

Nauka to podróż, która trwa przez całe życie.
Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi.
                                                                                                                                                                    J. Stovall

SZKOLNE KOŁO MEDIACYJNE

W naszej szkole prężnie działa Szkolne Koło Mediacyjne, 
które swoją siedzibę ma w bibliotece szkolnej. 
Jego opiekunami są panie: 
Magdalena Goszczyńska, Natalia Kocikowski, Anna Małek-Kowalkowska, Małgorzata Szulwic.

Mediatorami rówieśniczymi w roku szkolnym 2025/2026 są uczniowie klas szóstych i ósmych: 
Leonard (kl.8), Maria (kl.6), Lena (kl.8), Jaśmina (kl.8), Karolina (kl.8), Maja (kl.6), Filip (kl.6), Małgosia (kl.8), Tymoteusz (kl.6), Błażej (kl.8).

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, nie musisz nas specjalnie szukać, 
ponieważ w każdą środę podczas długiej przerwy w bibliotece szkolnej 
odbywają się dyżury mediatorów rówieśniczych.

Co to są mediacje rówieśnicze?

Mediacja rówieśnicza - to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania konfliktu między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, 
przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej w obecności dorosłego mediatora. 
Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami.

Mediator rówieśniczy to osoba niezaangażowana bezpośrednio w konflikt. 
Jej celem jest stworzenie osobom w konflikcie warunków osiągnięcia dobrowolnego porozumienia, nie przedstawia swojej opinii, nie narzuca swojego zdania.
Mediacje rówieśnicze są preferowaną w naszej szkole formą rozwiązywania konfliktów 
i mają umocowanie w statucie szkoły.

Cele mediacji rówieśniczej

  • promocja rozwiązywania konfliktów i sporów rówieśniczych drogą bez przemocy,
  • zmniejszenie przemocy fizycznej i psychicznej wśród dzieci i młodzieży,
  • realizacja prawa uczniów do nauki w przyjaznej i bezpiecznej szkole,
  • wypracowanie rozwiązania konfliktu, w którym nie mamy wygranych i przegranych, ale jest szansa na odbudowanie relacji między stronami,
  • przeprosiny za nieprzyjazne zachowanie oraz oferta rekompensaty strat i wyrządzonych szkód (mediacja kończy się pisemną ugodą, w której zawarte są wzajemne ustalenia),
  • zmniejszenie sytuacji konfliktowych na terenie szkoły,
  • nabycie przez uczniów umiejętność prowadzenia rozmowy, dialogu, mediacji rówieśniczych,
  • zwiększenie samooceny i poczucia własnej wartości uczniów,rozwijanie samodzielności
    i odpowiedzialności za własne zachowanie.

Zadania i obowiązki mediatora

Mediator:
  • udziela pomocy obu stronom w rozwiązaniu konfliktu (zmierza do polubownego rozwiązania sporu),
  • pomaga w wyrażaniu emocji poprzez aktywne słuchanie,
  • stara się ułatwić stronom osiągnięcie porozumienia (sam nie rozstrzyga sporu),
  • kontroluje przebieg postepowania mediacyjnego kierując się zasadami słuszności, bezstronności, niezależności oraz biorąc pod uwagę wnioski stron,
  • doprowadza do zadośćuczynienia stronie pokrzywdzonej,
  • prowadzi postępowanie mediacyjne z zachowaniem należytej staranności i niezależności. 

Zasady mediacji

  1. Dobrowolność - uczniowie z własnej woli przychodzą na mediację, w każdej chwili mogą od niej odstąpić.
  2. Bezstronność - mediatorzy rówieśniczy nie opowiadają się po żadnej ze stron konfliktu.
  3. Neutralność - mediatorzy rówieśniczy wspierają uczniów w znalezieniu rozwiązania konfliktu, nie narzucają rozwiązań.
  4. Poufność – mediatorzy rówieśniczy są zobowiązani do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w toku mediacji.
  5. Akceptowalność - uczniowie akceptują zasady mediacji i osoby mediatorów rówieśniczych,
    w uzasadnionych przypadkach mają prawo zmienić mediatora/mediatorów na każdym etapie mediacji. Mediator rówieśniczy w uzasadnionych przypadkach może także zrezygnować
    z prowadzenia mediacji.
Potrzebę przeprowadzenia mediacji rówieśniczej mogą zgłaszać:
  • uczniowie – strony konfliktu,
  • inni uczniowie,
  • wychowawca lub inny nauczyciel, psycholog, dyrektor albo inny pracownik szkoły lub rodzic.

Zgłoszenie należy kierować do opiekunów mediatorów rówieśniczych.

Spotkania mediacyjne odbywają się w wyznaczonym miejscu w szkole.
Każdą mediację prowadzi dwóch mediatorów rówieśniczych pod opieką dorosłego mediatora.