Podjęcie nauki w szkole to duże wyzwanie dla dziecka i rodzica,
w związku z tym dzielimy się kilkoma wskazówkami na temat tego,
jak można wesprzeć pierwszoklasistę:
- Podjęcie nauki w szkole wymaga adaptacji do nowych warunków. Istotne, by rozmawiać z dzieckiem kiedy tego potrzebuje i dać mu prawo do odczuwania emocji, także tych negatywnych jak lęk czy złość oraz wspólnie poszukiwać sposobów na ich rozładowanie (np. rysowanie, spacer). Ważne, aby oddzielić nasze doświadczenia szkolne od tego co może spotkać naszą pociechę- dziecko uważnie obserwuje jaką postawę mają rodzice wobec szkoły i na tej podstawie buduje swój własny stosunek do nauki, klasy oraz nauczycieli.
- Warto tłumaczyć dziecku, jak powinno się zachowywać w szkole w różnych miejscach i sytuacjach (biblioteka, stołówka, przerwy) oraz, że nauczyciel to osoba, której dziecko może zaufać i zwrócić się o pomoc.
- Dziecko najlepiej funkcjonuje w przewidywalnym, uporządkowanym otoczeniu. Rozkład dnia powinien być w miarę stały i uwzględniać, że do sprawnej pracy mózgu potrzeba również niezbędnej ilości odpoczynku, świeżego powietrza, zabawy.
- Radości z uczenia się sprzyja oczywiście dobra motywacja. Należy pokazywać dziecku, że dzięki nauce będzie bardziej samodzielne np. będzie mogło samo przeczytać ulubioną bajkę. Warto, aby szkoła kojarzyła się dziecku nie z presją i wymaganiami, ale z dobrą zabawą.
- Zachęcamy także do stałego kontaktu i współpracy z naszą szkołą oraz codziennego korzystania z e-dziennika, który jest źródłem kluczowych informacji z życia szkoły i klasy.
psycholog szkolna - Justyna Zwierska